De meeste medewerkers schrikken terug voor conflicten op het werk. Het ligt vaak in hun natuur om er alles aan te doen om ze te vermijden. Een organisatie zonder conflicten is echter niet mogelijk omdat dat niet menselijk is. Beter omgaan met conflicten op het werk is een belangrijke vaardigheid. Het zorgt ervoor dat conflicten zowel een natuurlijk als productief deel van het werk worden. Wrijven doet glanzen, zegt het spreekwoord. Conflicten bieden een kans om de communicatie te verbeteren, relaties te versterken en bezorgdheden te overwinnen. Hieronder zijn een paar tips over hoe beter omgaan met conflicten op het werk.

Wat is een conflict?

Conflicten zijn een natuurlijk verschijnsel in alle menselijke relaties. Als mensen zijn we immers allemaal verschillend en we hebben onze verschillen, of dat nu in mening, levenswijze of politieke opvattingen is. Helaas is het niet mogelijk om het altijd over alles eens te zijn. En dus is het niet meer dan normaal dat er af en toe conflicten ontstaan.

Conflicten kunnen relaties versterken of beschadigen. Bij conflicten kan het makkelijk zijn om je emoties de overhand te laten nemen. Dit kan echter meer kwaad dan goed doe. Emoties halen niet altijd het beste in ons boven. Ze leiden vaak tot een verkeerde aanpak van conflicten waardoor relaties verbreken en aanzienlijke stress en angst veroorzaken.  Leren omgaan met conflicten op het werk is essentieel, niet alleen voor het onderhouden van gezonde werkrelaties maar ook voor het beschermen van de mentale gezondheid van de medewerkers.

Op een gezonde manier omgaan met conflicten op het werk

De volgende vaardigheden helpen gezond omgaan met conflicten op het werk. En helpen medewerkers om  ongemakkelijke of moeilijke situaties met vertrouwen tegemoet te treden.

Accepteer dat conflicten natuurlijk zijn

Wanneer we geconfronteerd worden met een conflict, is het vaak onze natuurlijke neiging om weg te rennen en het koste wat kost te vermijden. Dat is menselijk en een volkomen natuurlijke reactie op ongemakkelijke situaties. Op een gezonde manier omgaan met conflicten op het werk ze aan te pakken. De eerste stap om dat te doen vereist dat men accepteert dat conflicten natuurlijk zijn.

Actief luisteren

Conflicten ontstaan vaak wanneer één of beide partijen het gevoel hebben dat er niet naar hen geluisterd wordt. Als je de tijd neemt om actief te luisteren naar wat een ander zegt, verbind je jezelf aan het gesprek en verbind je je met de ander op een dieper niveau.

Een stapje terug doen en de ander de ruimte geven om zijn gedachten en gevoelens te delen kan heel krachtig zijn. Luisteren helpt relaties te versterken, helpt anderen zich gewaardeerd te voelen, en moedigt anderen ook aan naar u te luisteren als het uw beurt is om te praten.

Houd uw emoties onder controle

Velen van ons kunnen bij conflicten sterke emoties ervaren, zoals woede, frustratie, boosheid, wanhoop of zelfs hopeloosheid. Hoewel deze emoties uniek zijn voor u, kan het naar de oppervlakte komen ervan in het midden van een conflict ervoor zorgen dat u dingen zegt die u niet meent, vloeken gebruikt, overdrijft of scheldt, wat het conflict alleen maar verder zal doen escaleren.

Onthoud steeds dat het niet is omdat je niet meent wat je zegt, dat die woorden geen impact hebben. Niet alleen kunnen ze de persoon aan de ontvangende kant kwetsen, maar ze kunnen ook langdurige schade aanrichten aan je relaties.

Als je merkt dat je emoties de neiging hebben om de overhand te nemen, moet je leren hoe je ze onder controle kunt houden. Een van de beste manieren om dit te doen is om even weg te lopen, je fysiek te verwijderen. Om een paar keer diep adem te halen, en je gedachten te ordenen voordat je terugkomt. Soms kan een paar minuten afstand nemen van het conflict u de ruimte geven die u nodig hebt om uw gedachten te ordenen.  Van zodra je je opnieuw  kan concentreren, kan je terugkeren met een kalmer gevoel en meer controle.

Akkoord om het oneens te zijn

Soms zal geen enkele discussie iemand jouw standpunt doen inzien of begrijpen en daar moet je je bij neerleggen. Als mensen hebben we allemaal onze eigen levenservaringen en standpunten. En hoe aardig je vrienden ook zijn of hoe beminnelijk je collega’s ook zijn, je zult het niet over alles eens zijn.

Stel dat het punt van een gesprek niet is om het met elkaar eens te zijn, maar om een gesprek te voeren? Wat zou er gebeuren als we in plaats van te proberen elkaar te veranderen of te controleren, ons zouden richten op elkaar zien en begrijpen? Op deze wijze redeneren versterkt relaties. Dus als er een conflict ontstaat in je relaties en de gesprekken lijken in een kringetje rond te draaien, is het soms het beste om het eens te zijn dat je het oneens bent.

Kies je gevechten

Heb je wel eens midden in een ruzie gezeten die al dagen aan de gang leek te zijn? En je praat al zo lang over hetzelfde punt dat je eigenlijk bent vergeten waar je eigenlijk ruzie over had?

Helaas is dit niet ongewoon. Conflicten kunnen een uitputtende ervaring zijn en soms is het gewoon niet de moeite waard om in een conflict verwikkeld te raken. Daarom is het zo belangrijk om je gevechten te kiezen. Als je partner bijvoorbeeld de afwas weer niet heeft gedaan, maar een vreselijke werkweek achter de rug heeft, mag je hem best wat ruimte geven. Soms is het gewoon niet de moeite waard om weer ruzie te maken en kun je beter vergeven en verder gaan. Anders probeer je uiteindelijk de ander te straffen, terwijl je ondertussen ook nog jezelf straft.

Men kan op veel manieren omgaan met conflicten op het werk. Conflictvaardiger worden door een aantal technieken uit bemiddeling toe te passen, helpt. Voor meer informatie, aar zel niet contact op te nemen met Hilde Celeste De Jonge, Erkend Bemiddelaar en oprichter van De Ronde Tafel Bemiddeling.

hilde@de-ronde-tafel.be

0478 88 66 09