Conflicten onder collega’s kennen en herkennen we allemaal.  Fricties, onderhuids sluimerende spanningen op het werk. Soms banaal én voorbijgaand. Soms grimmiger. Meningsverschillen en onderlinge wrijvingen zijn  een integraal deel van het samenzijn en samenwerken met mensen. Spijtig genoeg laten we deze negatieve energiestromen  maar al te vaak hun vrije loop. Ze ‘meanderen’ en monden uiteindelijk uit conflicten.  Of  het eindresultaat  nu ‘koude’ (= sluimerende, onderhuidse) conflicten of ‘warme’ (openlijke, luide) conflicten zijn, de schade voor collega én bedrijf kan grote proporties aannemen.

Conflicten onder collega’s hebben vele gevolgen

Conflicten onder collega’s kunnen  de productiviteit en het welzijn van de collega’s en  van de groep ondermijnen. Als ze niet tijdig worden aangepakt, kunnen conflicten onder collega’s ontaarden in een wezenlijk gezondheidsprobleem. Mensen worden er ziek van. Voor sommigen loert een burn-out om de hoek, en krijgt hen effectief te pakken.  Of ze gaan op zoek naar een andere job en verlaten het bedrijf. Conflicten onder collega’s tasten ook de gehele werksfeer aan. Met alle gevolgen voor de productiviteit en continuïteit.  Wat op zijn beurt  de economische gezondheid van het bedrijf kan bedreigen.

Conflicthantering op het werk

Vroegtijdig ingrijpen is het beste motto.  Erover praten met de leidinggevende of de HR afdeling. Ook de vertrouwenspersoon op het werk kan aangesproken worden. Indien nodig, kan een externe, derde persoon worden ingeschakeld om te bemiddelen.  De meest effectieve manier evenwel om een organisatie conflict-vaardiger  te maken is een  goede gesprekscultuur bevorderen. Voor het verbeteren van gesprekstechnieken kunnen diverse opleidingsprogramma’s in overweging worden genomen. In de afgelopen jaren kende vooral de ‘geweldloze communicatie techniek’ van Marshall Rosenberg een groeiende populariteit, ook in bedrijven.  En wat kunnen we zelf doen. Nu,  met onmiddellijke ingang. Geen budget nodig. Zonder procedures en handtekeningen.

Just WAIT !

Denk gewoon aan het acronym ‘WAIT’. Wanneer je in gesprek bent, in een vergadering, overleg of waar dan ook er communicatie is. Gesproken of geschreven of digitaal.  Just WAIT !!

Wat aim I telling myself ?  Wat vertelt mijn stem aan de binnenkant mij? Welke oordelen duiken er in mijn hoofd op? Welke voor-oordelen? Kijk ik hier nuchter en neutraal naar, of zit ik al vast in een positie?  Neem een paar adempauzen, kijk naar binnen en luister kritisch naar je eigen innerlijke stem.  Het is een soort ‘zelf-empathie’ : wees aanwezig, wees je bewust van wat er werkelijk gaande is voor jezelf, in dat moment.

What is Alive in them?   Richt je aandacht nu naar de anderen. Wat gaat erom in hen? Wat speelt er? Luister aandachtig naar de andere. Luister om te horen wat de zorgen en behoeften zijn van de anderen. In plaats van te luisteren met de intentie van je antwoord en reactie al voor te bereiden. Stel je open, wees nieuwsgierig om te begrijpen wàt er werkelijk leeft bij de andere.

Why Am I talking? Alvorens te antwoorden, stel jezelf de vraag : waarom zal ik antwoorden, wat beoog ik met mijn antwoord. En vul dan pas in ‘wat’ zal ik antwoorden.

Hou je focus op het gewenste resultaat.

Kies voor jezelf  welke strategie je het dichtste bij jouw gewenste resultaat brengt. Een reactie vanuit het reptielenbrein (vlucht, vecht of bevries) is vaak olie op het vuur, en helpt de zaak niet. Dat vermijden wee dus beter.  Actief ingrijpen, bijvoorbeeld voorstellen de bespreking hier te stoppen en time-out te nemen, kan de rust laten terugkeren. De gemoederen kunnen bedaren, er is tijd om terug tot rede te komen. In een volgende fase kan dan gezocht worden naar hoe naar de toekomst toe bepaalde fricties, spanningen kunnen vermeden worden. En dit pro-actief aanbrengen en bespreken.

Lees meer over conflicten op de werkvloer in de sectie ‘conflicten op het werk‘ verder op deze website. Of neem contact op met Hilde Celeste De Jonge van De Ronde Tafel Bemiddelingspraktijk.