Hoewel bemiddeling op zich geen wondermiddel is voor alle conflicten op kantoor, is het gebruik ervan, zowel formeel als informeel, zeer doeltreffend bij de aanpak van problemen. En dit op alle niveaus van de conflictescalatie.

De pandemie luidde voor veel organisaties een nieuwe manier van werken, interactie en verbinding in. Hoewel dit nieuwe mogelijkheden biedt, brengt het ook unieke uitdagingen met zich mee waar leidinggevenden rekening mee moeten houden, zoals het beheer van hybride werkregelingen en geografisch verspreide teams.

Impact van conflicten

Het begrijpen en omarmen van effectieve strategieën en processen voor conflictbeheersing maakt deel uit van die uitdaging. Als we het hebben over de kosten van conflicten, is er een tendens om alleen te kijken naar de financiële kosten voor een organisatie. Hoewel dit ontegensprekelijk een belangrijk aspect is, is het ook aangewezen om de menselijke kant van conflicten niet uit het oog te verliezen. Vaak hebben conflicten op kantoor een negatieve impact op het persoonlijke leven en de mentale gezondheid van medewerkers.

Er zullen altijd alledaagse moeilijke relaties ontstaan wanneer mensen samenwerken. En weinig mensen houden van conflicten. Toch zijn ze een onvermijdelijk onderdeel van sociale interactie. Conflicten op kantoor zijn  vaak het gevolg van misverstanden, gebrekkige communicatie of persoonlijkheidsconflicten,  Men kan ze op korte termijn vermijden doch blijvende vermijding zal bijna altijd leiden tot escalatie. En dit schaadt zowel de betrokken personen als de organisatie in ruimere zin .

Open conflicten op kantoor zijn complexe interne spanningen die vaak verder reiken dan de partijen. Een conflict met een collega, spanningen in een team, geruchten die op kantoor de ronde doen, enz. Dit zijn situaties die iedereen ten minste één keer heeft meegemaakt en die altijd weer zullen opduiken. Ze maken deel uit van de realiteit van elke relatie. Men mag deze dynamieken nooit negeren, omdat ze vaak de heropleving zijn van onderliggende moeilijkheden.

Zichtbare of sluimerende conflicten

Situaties omvatten vaak pesterijen, discriminatie, of conflicten tussen teams, enz. Dit soort conflicten op kantoor kunnen, als ze niet snel wordt geneutraliseerd, heel schadelijk zijn voor een organisatie. Ze leiden vele mensen af van hun werk en creëren wrok. De tevredenheid van de medewerkers vermindert en de stress op de werkplek verhoogt.

Dergelijke conflictueuze situaties kosten de organisaties veel tijd, energie en vaak juridische kosten. De relaties zijn zo beschadigd dat het zoeken naar een positieve uitkomst onmogelijk lijkt. Als ze niet zorgvuldig worden behandeld, zullen ze onvermijdelijk naar de arbeidsrechtbank leiden

Weet dat spanningen zelden uit de lucht komen vallen. In de meeste gevallen bouwen conflicten op kantoor zich op uit onuitgesproken moeilijkheden en onderliggende meningsverschillen. Als die in een vroeg stadium worden onderkend, kunnen ze goed worden bezworen en kunnen werkrelaties vreedzaam worden voortgezet.

Conflicten op kantoor kunnen zich langzaam ontwikkelen en jaren duren voordat zij uiteindelijk ontploffen, andere kunnen veel sneller escaleren. Maar zelfs als ze in een later stadium worden onderkend, kunnen ze schade toebrengen aan de mentale en fysieke gezondheid en de productiviteit aantasten. Dit betekent natuurlijk niet dat ze niet kunnen worden opgelost. Maar hoe later conflicten op kantoor worden aangepakt, hoe moeilijker ze op te lossen zijn, en hoe duurder ze worden voor een organisatie.

Aanpak van conflicten op kantoor

Bemiddeling op de werkplek is een effectief middel gebleken om conflicten binnen organisaties te onderscheppen en te klaren. Bemiddeling is een flexibel en vertrouwelijk proces. Een neutrale  derde,persoon staat de partijen actief bij om via onderhandelingen tot overeenstemming te komen over een geschil. De partijen hebben de uiteindelijke controle over de beslissing om tot een vergelijk te komen en over de voorwaarden van de oplossing.

Een bemiddelaar begeleidt het gesprek tussen mensen met een meningsverschil. Hij of zij zal geen beslissing nemen over wat er moet gebeuren. De partijen hebben de touwtjes in handen. Dit verschilt van tucht- en klachtenprocedures op het werk en voor een rechtbank, waar uiteindelijk iemand anders een resultaat oplegt.

In de context van conflicten op kantoor betekent dit dat bemiddeling zeer geschikt is om geschillen tussen collega’s te helpen oplossen. Precies omdat zij samen een overeenkomst sluiten is er een groot draagvlak is voor de uitvoering ervan.

De belangrijkste kenmerken van bemiddeling zijn de volgende:

  • Een gestructureerd en beheerd proces.
  • Flexibel en aanpasbaar aan de individuele behoeften van de kwestie
  • De partijen beslissen over de resultaten en zijn er eigenaar van; deze worden niet opgelegd door een externe instantie.
  • Het proces kan formeel of informeel zijn.

 

Voor meer informatie over bemiddeling bij conflicten op kantoor, neem contact op met Hilde Celeste De Jonge

Erkend Bemiddelaar in Sociale Zaken

hilde@de-ronde-tafel.be