We hebben allemaal wel eens conflicten op het werk meegemaakt. En dat is perfect normaal, want conflicten zijn het teken van een verscheidenheid aan wensen, waarden, smaken. Maar soms kunnen deze ontaarden en het leven van bepaalde werknemers, van een team of zelfs van de hele onderneming vergiftigen.

De oorzaken kunnen heel verschillend zijn. Veelal hebben conflicten een persoonlijke dimensie. Het kan bijvoorbeeld gaan om een waardenconflict, wanneer twee of meer personen het niet eens zijn met de principes, moraal of politieke opvattingen van hun collega’s.  Of er is een stijlconflict waarbij de manier van werken en communiceren totaal verschillend zijn. Conflicten op het werk kunnen onder meer het gevolg zijn van oneerlijke behandeling, onduidelijke functies, onvoldoende opleiding, onvoldoende  communicatie, toename van werkdruk of onrealistische verwachtingen. Wat deze oorzaken van conflicten direct of indirect gemeen hebben, kunnen we samenvatten in het acroniem BRON.

Het gaat immers uiteindelijk altijd om een gevoel dat aan de grondslag ligt van conflicten. Er zijn feiten, uiteraard, en wat doen die feiten met een mens. Welk gevoel ontstaat er? En welke actie of reactie ontlokt dit gevoel?

Als bron van conflicten onthouden we graag het acroniem BRON :

  1. Bagatelliseren, of als onbelangrijk afdoen. Niet zelden gebeurt dit ook nog met een laatdunkende evenwel sterk ontsierende blik. Onthoud dat wat voor jou onbelangrijk is of lijkt, het voor de andere wel kan zijn. Een empathische houding, actief luisterend naar wat voor de andere belangrijk is. Erken, waardeer en respecteer. Doe je dat niet, reken dan op stevige hardnekkigheid en tegenstand.
  2. Ridiculiseren, in het belachelijke trekken. Wees behoedzaam met humor, want humor is niet zelden dubbel gelaagd. En er wordt dan wel gelachen, evenwel vaak groen. Aan de buitenkant. Want de binnenkant ziet rood van woede, en reactie zal er komen.
  3. Ontkennen, zeggen dat het er niet was. Hoewel je zelf best wel beter, kies je ervoor te zeggen dat het niet is gebeurd. Hierdoor komt er niet alleen onmiddellijk een grote barst in het vertrouwen, als het al niet meteen aan diggelen valt. De andere zal vaak kost wat kost willen aantonen dat het wèl zo was. Je bent vertrokken voor een armworsteling.
  4. Negeren, of doen alsof iemand of iets er niet is. Dit gedrag staat synoniem met het in de huid kruipen van een huichelaar. Er ontstaat onmiddellijk antipathie. Elke zin voor samenwerking verdampt als sneeuw voor de zon.

Wanneer er een conflict speelt, is het raadzaam de dingen duidelijk te zeggen en te proberen snel de oorzaken te analyseren om manieren te vinden om het op te lossen. Een ontmoeting tussen de bij het conflict betrokken personen, eventueel onder begeleiding van een “neutrale” derde persoon is van essentieel belang. Tijdig ageren is essentieel om ontaarding te voorkomen.

Praten is zeker de beste manier om een conflict op te lossen. Maar wees voorzichtig, een gesprek moet niet gemakkelijk doch wèl constructief zijn! De juiste houding is om emoties te laten passeren, vooral negatieve emoties zoals woede, agressie, wrok, enz. Het is beter om mensen een paar uur de tijd te geven om zich te ontspannen dan hen te confronteren wanneer zij door hun emoties worden overmand.

Tijdens het gesprek is het de bedoeling om bij de feiten te blijven. Een gepaste gesprekstechniek hier is de verschillende gebeurtenissen samen te vatten. En checken of iedereen zich kan vinden in de opsomming van de feitelijke elementen.

Van daaruit kunt u overgaan naar indrukken, gevoelens, interpretaties. Dit is het moment om mensen aan het woord te laten: hoe hebben zij een beslissing ervaren? Hoe namen ze een gedraging waar? Dit is ook het moment waarop mensen het “ik” gaan gebruiken en zich bevrijden van een last. Op die manier worden dingen gezegd en wordt het mogelijk de situatie te verduidelijken waarbij de hoofdpersonen zich in de plaats van de ander stellen. Dit inlevingsvermogen effent het pad richting oplossing. Het maakt het bijleggen van het conflict mogelijk.

Meer weten over de bron van conflicten en hoe samen oplossingen zoeken? Contacteer Hilde Celeste De Jonge van De Ronde Tafel Mediation. Als Erkend Bemiddelaar staat zij u graag en geheel vrijblijvend te woord.

hilde@de-ronde-tafel.be of 0478 88 66 09