Je bewust zijn van je leidershapsstijl en bewust kiezen voor een effectieve conflictstijl is essentieel om het beste te halen uit de organisatie en de medewerkers. Hoe langer conflicten in organisaties duren, hoe groter de kans dat ze uitmonden in grote conflicten. Conflictvaardigheden leiders helpen effectief met conflicten in de organisatie om te gaan. Conflicten, goed gehanteerd, kunnen trouwens echt creatieve resultaten opleveren voor het bedrijf. Leiders moeten over deze vaardigheden beschikken om de organisatie en hun personeel te helpen er het beste uit te halen.

Kiezen voor een effectieve conflictstijl

Als leider begint het bij jezelf.  We weten allemaal dat we een bepaalde leiderschapsstijl hebben. En we hebben allemaal een favoriete conflictstijl en -aanpak. Leiders moeten zich hiervan bewust zijn en nadenken over het verband tussen leiderschapsstijl & conflictstijl. Stijl is je standaard aanpak van iets, degene waar we instinctief voor gaan. Strategie is op de hoogte zijn van de verschillende benaderingen en kiezen welke je gaat volgen. Het is misschien niet je natuurlijke aanpak, maar je kunt het wel.

Het model van Thomas & Kilman

Onderzoek werd gedaan door twee Amerikaanse onderzoekers Thomas & Kilman. Ze kwamen tot grofweg 5 benaderingen om met conflicten om te gaan in organisaties. Geen van allen verkeerd zijn. Evenwel, de doeltreffendheid van elke stijl hangt sterk af van de context of de omstandigheden. Het model van Thomas & Kilman is een handig instrument dat ons helpt onze conflictstijl actief te kiezen en bewust toe te passen.

Het model vertrekt vanuit twee belangen : ten eerste het belang voor u om het gewenste resultaat te bereiken. En ten tweede het belang van de relatie met de ander. De wisselwerking tussen die twee bepaalt de stijl. De 5 conflictstijlen zijn :

  1. Concurreren : het gaat hierbij om winnen of verliezen. Deze stijl zien we wanneer iemand het gedrag van de ander dwingt. Doorgaans is deze stijl zeker niet de meest succesvolle, zeker niet op langere termijn. Evenwel, soms soms in crisismodus: je moet een beslissing nemen ook al is er een verschil van mening, maar soms moeten leiders die beslissing nemen
  2. Samenwerken : Je probeert te maximaliseren wat je wilt en je geeft veel om de relatie en je wilt de relatie maximaliseren. Als ceo wil je dat je team sterk is, en dat je sterke resultaten hebt.
  3. Aanpassing : het resultaat is voor jou niet zo belangrijk, maar wat echt belangrijk is, is de relatie. Je geeft toe aan de ander wat hij wil, het is een keuze die je maakt.
  4. Vermijden : de problemen negeren, hopen dat ze weggaan. Heel vaak werkt dat niet ! Het kan op korte termijn werken, als je meer tijd of informatie nodig hebt om een beslissing te nemen, maar steevast blijft het naar je toe komen, en kan het escaleren.
  5. Compromissen sluiten : het geven en nemen in een relatie is suboptimaal op beide gebieden, niet maximaliserend. Maar het kan nuttig zijn, bijvoorbeeld als je weinig tijd hebt en een beslissing moet nemen. Deze stijl wordt het meest gebruikt

Onderzoek wijst uit dat meer samenwerking tot meer constructieve resultaten leidt.De meer antagonistische stijlen (vermijden, concurreren) leiden vaak tot escalatie.

Hoe komen leiders van hun aangeboren conflictstijl tot een bewuster gekozen conflictstijl?

Er zijn twee mensen nodig om een conflict te hebben. Er zijn 3 beschouwingen nodig om het effectief aan te pakken. Ten eerste analyseer de situatie vanuit uw en hun perspectief op de 2 dimensies assertiviteit en coöperatie, : wat is het belang van de kwestie en de relatie, voor uzelf en voor de andere?  Ten tweede beschouw het aspect ‘macht’ : hoeveel organisatorische macht heb je. Als leidinggevende heb je de organisatorische macht, en ja je kan zaken opleggen. Maar dat betekent niet dat je het gewenste resultaat krijgt !!!Ten derde is der de dimensie tijd : hoe langer het conflict duurt: hoe langer het duurt, hoe groter het risico op escalatie.

Vanuit uw positie als leider, denk na: wat is uw standaardstijl?  Wat is uw voorkeursstijl zijn, en wat is de stijl die u kiest!  Vraag uzelf bewust af: welke strategie moet ik hier volgen om succes te boeken. Vaak zijn leiders zich bewust van hun leiderschapsstijl, maar in een conflictsituatie hebben zij en de anderen een voorkeursstijl. Doch deze is niet altijd de wijze die tot een gewenste uitkomst zal leiden. Neem wat tijd en afstand, en maak bewust een strategische keuze! Kiezen voor een effectieve conflictstijl is kiezen voor de weg naar constructieve resultaten in plaats van de vaak kortere, doch destructieve route om conflicten aan te pakken.

Voor meer informatie, contacteer Hilde Celeste De Jonge, De Ronde Tafel Bemiddeling en Advies. Zij staat jou graag, geheel vrijblijvend, te woord.

hilde@de-ronde-tafel.be

0478 88 66 09